syah_ida

Daisypath Anniversary tickers

Friday, October 14, 2011

TIPS UTK BERTANDANG KE RUMAH TEMAN ISTIMEWA :)


Yuhuu....salam.to all my readers....hehehehehe......dya nk kongsi ngan korang sume...ni myb contoh tips utk bertandang ke umah teman istimewa korang sume.....hope dpt membantu korang......sape nk bace, sila lah bace ye...sape yg x nk bace dya x pakse pun....:)


Tip 1: Jaga Penampilan
Fikirkan pakaian yang sesuai untuk dipakai pada hari tersebut. Lagi bagus jika anda membuat persediaan awal supaya tidak kelam-kabut pada hari yang dijanjikan itu. Pastikan pakaian anda kemas dan sedap mata memandang. Takkan sekadar T-shirt dan "jeans" sahaja, kot! Alangkah manisnya jika berbaju kurung bagi wanita dan segaknya si jejaka dengan berbaju Melayu. Pasti terserlah penampilan diri anda di hadapan keluarganya.


Tip 2: Bawa Teman
Elok jika anda membawa teman ke rumah si dia. Barulah hilang sedikit perasaan segan jika ke sana keseorangan. Lagipun, anda pasti tidak mahu nampak ketara sangat mempunyai hubungan dengan anak mereka jika dikenalkan sebagai kawan-kawan. Seorang dua peneman rasanya sudah memadai.Tapi jangan pula membawa terlalu ramai kerana bimbang hilang pula keistimewaan anda di mata keluarganya.


Tip 3: Kenali Ahli Keluarganya
Teman anda tentu selalu bercerita tentang ahli keluarganya. Cuba ingati nama mereka kerana ia boleh membantu anda semasa sesi perkenalan di rumahnya nanti. Tunjukkan bahawa anda benar-benar berminat untuk mengenali mereka. Jika mereka dapat melihat keikhlasan hati anda, pasti anda mendapat "green light" untuk masuk ke dalam keluarga si dia.



Tip 4: Jaga Adab Sopan
"First impression" selalunya memainkan peranan besar yang boleh menguntungkan atau merugikan anda. Peliharalah adab tertib anda terutamanya di hadapan ibu bapanya. Mulakan dengan bersalam sebagai tanda hormat pada mereka. Hati mereka pasti berbunga jika bermenantukan anda yang mempunya budi pekerti dan sopan santun yang tinggi.


Tip 5: Bersikap Ramah Mesra
Mulakan perbualan dengan bertanya khabar. Mungkin tentang ahli keluarganya atau kerjaya ibu bapanya (walaupun anda pasti sudah mengetahuinya). Jangan berbual kosong kerana ia kadang-kadang membuat anda "merapu". Dan jangan terlalu "excited" semasa berbual kerana kadang-kadang kita boleh tersilap cakap yang mana ia boleh mengeruhkan perhubungan!


Tip 6: Murahkan Senyuman
Jangan panik semasa bersemuka dengan keluarganya. Tingkatkan keyakinan anda dengan memberikan senyuman. Anda pasti tidak mahu dikata sombong, bukan? Kadang kala senyum boleh menutup sikap malu dan pendiam dalam diri anda. Tapi awas, jangan asyik tersenyum macam "kerang busuk" pulak!


Tip 7: Sediakan Buah Tangan
Adab menziarah, buah tangan pasti dihulur. Tanda menghormati rumah yang dikunjungi. Ringankan tangan anda membawa sedikit buah tangan agar tuan rumah rasa dihargai. Lebih-lagi orang tuanya tentu sukakan "bakal menantu" yang bersikap pemurah. Malah, bonus bagi anda jika menyediakan sedikit "duit raya" untuk bakal adik-adik ipar, kan!


Serba sedikit tips kt ats ni dpt membantu dya sbb dya pun bru je lepas berkunjung ke rumah teman dya...hehehee....mmg x dinafikn la..perasaan nervous tu mst ade...klu xde tu mmg korang cukup kuat la...hahahaha
 LUV U ...MUUAAHHH....XOXO

3 comments:

  1. wow... brguna la entry nie.. tq awak :)

    ReplyDelete
  2. welcome sayang...hehehe...klu ade lagi yg boleh dya kongsi, dya post ye nnt....tq ye..:)

    ReplyDelete

salam...
terjah entry dya...
ape kate komen skali...:)